Przedszkole Katarzynka

Statut

„Przywróćcie prawo pierwszeństwa

takim wartościom jak: odczuwanie,

przeżywanie, tworzenie, rozumienie,

uspołecznienie, miłość i życie” 

                                                                          Misja

 

  1.  Przedszkole spełniające oczekiwania
  2. społeczności przedszkolnej, w którym:

    

 Dziecko  jest indywidualnością

Nauczyciel  kreatorem, animatorem, terapeutą

Rodzice  aktywnymi i otwartymi partnerami

 

 

              STATUT

Przedszkola Prywatnego "KATARZYNKA"

 

PODSTAWA PRAWNA                 

1.Ustawa z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo Oświatowe

2. Rozporządzenia wykonawcze do w/w ustawy, dotyczące placówek niepublicznych.

3. Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1672).

4 .Rozporządzenie MEN z 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1367)

5.Rozporządzenie M E N z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego Dz. U. z 2021 r. poz.1618

6. Rozporządzenie  MEN. z dnia 12 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327)zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych  i niepublicznych szkołach i placówkach.

7. Rozporządzenie MEN  z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69).                                                       

7. Rozporządzenie MEN  z dnia 3 października 2019 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. 2019 poz. 2013)

8.Rozporządzenie  MEN( Dz. U. z dnia  31 sierpnia 2017r. poz. 1646) w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.                  

9. Rozporządzenie  M E N  z dnia 14 lutego 2017 r.( Dz.U. poz. 356) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

10. Rozporządzenie  M E N  z dnia 1 sierpnia 2022 r. (Dz. U, poz. 1717) zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy  oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

                                              

                                                 

                                   Rozdział I

                                   Postanowienia Ogólne

                                   § 1

1. Przedszkole  „Katarzynka”, zwane dalej Przedszkolem, jest przedszkolem prywatnym.

 2. Przedszkole mieści się przy ulicy Konstytucji 3 Maja 14   w Toruniu.                         

3.  Właścicielem przedszkola jest Krystyna Pietruszyńska

4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty  w  Bydgoszczy                                                                                                        

 5. Ustalona nazwa używana przez przedszkole w pełnym brzmieniu to:

Przedszkole Prywatne”  Katarzynka” 87-100 Toruń, ul. Konstytucji 3 Maja14.

                                                        

                                                       § 2

  Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:

1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Prywatne „Katarzynka”  w  Toruniu,

2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola „Katarzynka”  

3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,

4) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.                                                                                          

Koncepcja Pracy Przedszkola

Przedszkole  „Katarzynka” zapewnia wszechstronny, bezpieczny  i radosny rozwój swoim wychowankom.

W  Przedszkolu każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo.  

Sprawiamy, że dzieci czują się akceptowane i szczęśliwe . Przedszkole realizuje funkcję opiekuńczą, wychowawczą, edukacyjną i diagnostyczno-informacyjną w stosunku do dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat .W pracy wychowawczej kierujemy się zasadą podmiotowości dziecka, jego prawa do wyboru własnej oceny oraz aktywnego poszukiwania rozwiązań.

Nauczyciel jest przewodnikiem, doradcą i współorganizatorem procesu wychowania.

W pracy wychowawczej  kształtujemy wrażliwość dziecka, celem naszej pracy jest wychowanie przez kulturę. Kontakt ze sztuką  jej twórcami  będzie inspiracją do samodzielnej twórczości i rozwoju kreatywności  dziecka.

Pracę wychowawczą z dziećmi opieramy na wartościach takich jak miłość, przyjaźń, prawda, dobro, piękno...

Realizacja powyższych zadań opiera się na diagnozie dziecka oraz stałej weryfikacji wiedzy o poziomie jego rozwoju.

Zaplanowana organizacja pracy przedszkola  zapewnia dzieciom opiekę do godziny 16,30 , a tym samym umożliwia indywidualizację oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych oraz rodzicom wykonywanie pracy zawodowej. Przed przyjęciem dziecka do przedszkola realizujemy tygodniowy okres adaptacji, w czasie którego dziecko wraz z rodzicem będzie poznawało przedszkole.  

Proponujemy naszym dzieciom  ofertę zajęć dodatkowych rozwijających dziecięce talenty.

Realizację powyższych zajęć opieramy o współpracę z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika i innymi instytucjami kulturalnymi Miasta Torunia.

Ideą prowadzonego przez nas przedszkola jest elastyczność rozwiązań organizacyjnych i metodycznych, dostosowanie działań nauczycieli do potrzeb dziecka, a nie odwrotnie.

Nasza Placówka:

Dajemy dzieciom możliwość samorealizacji  współpracy z innymi dziećmi, kreatywnego myślenia i twórczego działania, uczestnictwa w fantastycznych zajęciach ,nauki poprzez wspólną zabawę pod kierunkiem  kompetentnych nauczycieli.                                                                                

Rozdział II

                  Cele i zadania przedszkola

§ 3

1. Przedszkole „Katarzynka”, realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka aby wychowanek osiągnął dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.

W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

3. Przedszkole realizuje swoje cele poprzez:

1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,

2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,

4) pomoc psychologiczno-pedagogiczną - indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej.

4. W ramach zadań działalność edukacyjna przedszkola obejmuje:

1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń

w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa  w grupie,

7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,

13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,

17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

5. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:

1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,

2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,

4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej  z dziećmi

5) prowadzenie preorientacji zawodowej mającej na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.

  6.Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu,

3) promuje ochronę zdrowia.

7. Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.

  8. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:

1) bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,

2) zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek będący odrębnym dokumentem,

3) zatrudnianie w każdym oddziale  dwóch  nauczycielek, które są odpowiedzialne za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego,

4) zatrudnianie w grupie 3-latków pomocy nauczyciela,

5) stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,

6) stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.

 7) Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę dorosłą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

Rodzice mogą zmienić osobę upoważnioną (pisemne upoważnienie według wzoru ustalonego przez dyrektora przedszkola) na inną w każdym czasie.

Dziecka nie wydaje się z przedszkola osobom wskazującym na użycie alkoholu lub innych środków odurzających.

Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie go do pracownika przedszkola pełniącego dyżur w szatni.

  Rodzice lub pełnoletnia osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka od pracownika przedszkola przez rodzica lub pełnoletnią upoważnioną osobę). 

§ 4

1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.

3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści, w szczególności psycholog, pedagog, pedagog specjalny i logopeda.

4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:

1)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,

logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

2) porad i konsultacji,

3) zajęć rozwijających uzdolnienia.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

6. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

Rozdział  IV

Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola

§ 6

1. Współdziałanie   wszystkich organów  przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków  rozwoju dzieci i podnoszenie jakości pracy przedszkola

2. Organy działają w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku.

3. Każdy z wymienionych organów działa w ramach posiadanych kompetencji i regulaminów tak ,aby przede wszystkim:

  1. - gwarantowały każdemu z nich możliwość swobodnego działania

i podejmowania decyzji,

  1. - zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola planowanych i podejmowanych działań i decyzji

4. Spory między pracownikami przedszkola rozstrzyga Dyrektor Zarządzający przy udziale Dyrektora d|s pedagogicznych

5.Każda ze stron sporu powinna dążyć do jego polubownego załatwienia, w szczególności   w trakcie:

     zebrań  rady pedagogicznej z udziałem  organu sprawującego nadzór                                    pedagogiczny – w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.

ROZDZIAŁ V

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

§ 7

1. Organizacja przedszkola dostosowana jest do:

1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczbę oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,

2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,

3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.

2. W przypadku zawieszenia zajęć w przedszkolu Dyrektor) organizuje dla dzieci zajęcia  z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

3. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez informowanie rodziców (z wykorzystaniem dostępnych dla rodziców środków komunikacji elektronicznej lub dziennika elektronicznego) o materiałach dydaktycznych i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu.

4. Rodzice krótko informują nauczyciela w uzgodnionych terminach o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

5. W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:

1) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu umożliwiających interakcję między rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,

2) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,

3) ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,

4) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,

5) przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola,

6) koordynuje współpracę nauczycieli z  rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci.

6. Dyrektor przedszkola określa procedury funkcjonowania przedszkola i postępowanie jego pracowników w okresie zawieszenia, są one odrębnymi dokumentami.

7. W tym czasie nauczyciele:

1) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania                  i internetu umożliwiających interakcję między nimi a rodzicami,

2) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,

3) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,

4) inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,

5) realizują konsultacje z rodzicami,

6) przekazują rodzicom ustalone przez dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane.

8. W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:

1) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,

2) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

9. W okresie zawieszenia zajęć przedszkola czynności jego organów (Rady pedagogicznej) są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania rady), notatki (w innych przypadkach).

                                                  § 8

1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział

obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

2.  Liczba dzieci w oddziałach wynosi – do 30 (2,4m kw. na 1 dziecko).             

3   Przedszkole zapewnia  dzieciom  trzy posiłki  dziennie.

4 Wysokość opłat za usługi świadczone przez Przedszkole ustala  Dyrektor Zarządzający w oparciu o analizę kosztów utrzymania Przedszkola  i w zależności od zakresu usług określonych umową cywilno-prawną zawartą pomiędzy Przedszkolem a Rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.

  5.Opłaty świadczone przez Przedszkole obejmują następujące bezzwrotne należności

    1. opłatę wpisowego,

2)  opłatę czesnego.

6. Opłata wpisowego ma charakter jednorazowy i należy ją uiszczać zgodnie z warunkami określonymi umową cywilno – prawną zawartą pomiędzy Dyrektorem Zarządzającym  a Rodzicami (Opiekunami prawnymi) dziecka.

                                                    § 9

Praca wychowawczo-dydaktyczna

1. Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o programy wychowania przedszkolnego zawierające podstawę programową wychowania przedszkolnego tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego, a także roczny plan pracy.

2. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne o charakterze kierowanym i niekierowanym prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.

3. Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe. W przedszkolu mogą być organizowane następujące zajęcia dodatkowe:

4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci

§ 10

1. Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.

2. Ramowy rozkład dnia obejmuje: pory posiłków w każdym dniu.

3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

4. Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony.

§ 11

1. Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Dyrektora programy wychowania przedszkolnego.

2. W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez Dyrektora.

3. Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin w czasie codziennej pracy przedszkola.

4. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. Zasady organizacji nauki religii regulują odrębne przepisy.

5. Godzina pracy nauczyciela z dziećmi w przedszkolu trwa 60 minut.

6. Zajęcia dodatkowe mogą odbywać się na sali zajęć poszczególnych grup lub poza terenem przedszkola, ponadto:

- zajęcia finansowane są w całości przez organ prowadzący,

- czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi 15 min. dla dzieci 3-, 4-letnich,  a 30 min. dla pozostałych dzieci.

7. w miarę możliwości, dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej oddziałem przedszkolnym, przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola (od 2,5 do 6 lat) opiekują się przydzieleni mu nauczyciele.

8. Czas pracy przedszkola w ciągu dnia wynosi 10 godzin (od 6.30 do 16.30) przy całodziennej działalności opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej.

9. W zależności od potrzeb środowiska, czas pracy  przedszkola w ciągu dnia może zostać wydłużony.

10. Przedszkole świadczy usługi opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczne przez cały rok szkolny, który obejmuje okres :  od 1 września do 31 sierpnia, z zachowaniem przerwy letniej, trwającej cały miesiąc kalendarzowy (lipiec lub sierpień), podczas której rodzice zapewniają opiekę dzieciom we własnym zakresie.

11. W zależności od potrzeb środowiska przerwa letnia może być skrócona lub wydłużona.                                                                                      

12 .W okresie wakacyjnym i ferii szkolnych, przy zmniejszonej liczbie dzieci w przedszkolu dopuszcza się zmniejszenie ilości grup.

                                    § 12

Zasady sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu  oraz w czasie zajęć poza przedszkolem

 Nauczyciel, któremu powierzono oddział, zobowiązany jest do:

1.Codziennego przebywania z dziećmi na świeżym powietrzu, jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne,

2.Organizowania spacerów i wycieczek w miejsca bezpieczne zabierając z sobą apteczkę pierwszej pomocy,

 3.Odnotowania każdego wyjścia z dziećmi poza teren przedszkola

w zeszycie wyjść,

4.W porozumieniu z Dyrektorem przedszkola-zwiększenia liczby opiekunów w przypadku wyjścia poza teren przedszkola (jedna osoba dorosła na 10 dzieci),

5. Sprawdzenia stanu liczby dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie spaceru, zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego,

6. Nie organizowania wyjść z dziećmi podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi,                                                                                                                                               7.  Wietrzenia pomieszczeń ,w których przebywają dzieci,

8. Nie pozostawiania dzieci bez osobistego nadzoru,

9..Eliminowania z sali zajęć wszelkich sprzętów i zabawek zagrażających bezpieczeństwu dzieci. Przeprowadzania ćwiczeń na przyrządach (materace, równoważnie), asekurując każde ćwiczące dziecko,

10.Natychmiastowego udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku oraz niezwłocznego powiadomienia Dyrektora

 11.Dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci 3-letnich, przedszkole zatrudnia dodatkowo osobę w charakterze pomocy nauczyciela

   12.Przedszkole odpowiada za dziecko od momentu powierzenia go pracownikowi przedszkola do momentu odebrania go przez rodziców (prawnych opiekunów)

                                                 ROZDZIAŁ VI

Prawa i obowiązki Dzieci

§13

Dzieci w przedszkolu mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw  Dziecka

1. Pracownicy Przedszkola mają obowiązek przestrzegania praw dziecka, wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Organizację Narodów Zjednoczonych w dniu 20 listopada 1989 r. oraz innych aktów prawnych.

2. Dziecko w przedszkolu zgodnie z Konwencją Praw Dziecka

i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka ma prawo do:

3. Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest:

                                                        ROZDZIAŁ VII

Prawa i Obowiązki Rodziców

(Prawnych opiekunów)

 1.Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek przestrzegać zawartą  z Przedszkolem umowę cywilno-prawną oraz postanowień Statutu Przedszkola.

W przypadku sprzeczności treści postanowień umowy cywilno- prawnej

z postanowieniami niniejszego Statutu Strony wiąże umowa cywilno-prawna.

2. Rodzice i wszyscy pracownicy przedszkola współpracują ze sobą na rzecz dobra dzieci.

Pracownicy współpracują z rodzicami na zasadzie partnerstwa  i wzajemnego szacunku. 3. Przedszkole jest dla rodziców placówką przyjazną i otwartą.

4. Rodzice mają możliwość przekazywania informacji o dziecku w sposób bezpośredni lub telefoniczny w godzinach otwarcia przedszkola.

5. Dyrektor przedszkola służy pomocą rodzicom w uzgodnionym wcześniej terminie.

 6. Przedszkole współdziała z rodzicami oferując współpracę w niżej wymienionych formach:

                                                      

                                                       § 14

                                             Prawa rodziców

 1. Rodzice mają prawo do:

1) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi  z koncepcji pracy przedszkola;

2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka oraz czynionych przez nie postępów;

3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn  i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

4) wyrażania i przekazywania nauczycielowi , dyrektorowi wniosków

z obserwacji  i opinii na temat pracy przedszkola;

5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny;

6) swobodnego wyboru  zajęć dodatkowych (odpłatnych

.§ 15

Obowiązki Rodziców

W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola  rodzice zobowiązani są do:

1) przestrzegania postanowień niniejszego statutu, obowiązujących

w przedszkolu regulaminów i procedur;

2) przestrzegania wewnętrznych ustaleń zawartych z rodzicami na zebraniach ogólnych   i grupowych;

3) przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu oraz obowiązującymi  w przedszkolu zasadach

4) uczestnictwa w zebraniach ogólnych i grupowych;

5) interesowania się postępami i osiągnięciami dziecka;

6) informowania nauczycieli o sytuacjach i zdarzeniach mogących wpłynąć na  funkcjonowanie dziecka  w przedszkolu;

7) bieżącego aktualizowania danych kontaktowych (numery telefonów);

8) terminowego wnoszenia opłat;

9) przestrzegania zakazu przyprowadzania do przedszkola dzieci chorych;

10) informowania dyrekcji przedszkola o długotrwałej nieobecności dziecka w przedszkolu;

11) zgłaszania zachorowań na choroby zakaźne;

12) Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek przestrzegać zawartą  z Przedszkolem umowę cywilno-prawną oraz postanowień Statutu Przedszkola.  W przypadku sprzeczności treści postanowień umowy cywilno- prawnej z postanowieniami niniejszego Statutu Strony wiąże umowa cywilno-prawna.

Zapisy i adaptacja

Zapisy do Przedszkola "KATARZYNKA" odbywają się cały rok (w miarę wolnych miejsc).

Wszelkie informacje pod numerem telefonu 695-985-668 lub osobiście w przedszkolu.

dowiedz się więcej

Skontaktuj się z nami

Przedszkole

KATARZYNKA

 

ul. Konstytucji 3-go Maja 14

87-100 Toruń

 

tel/ fax: 56-648-67-10

 

e-mail: info@przedszkolekatarzynka.torun.pl